Information till ledare gällande covid-19 den 31 mars 2020
2020-03-31 08:52

Som ni redan hört är föreningens beslut att fortsätta med träningen terminen ut utefter Folkhälsomyndighetens råd om inte andra beslut förändrar detta. Alldeles strax kommer det att gå ut ett viktigt mejl som då går till föreningens samtliga medlemmar. Det är viktigt att du noga läser igenom även det mejlet då det bland annat innehåller uppdaterade träningstider (jag har uppdaterat närvarokorten nu).

Vi har alla envar ett viktigt ansvar att ta för att viruset inte ska få mer fasta och drabba nära och kära samt samhället än hårdare. Läs igenom nedanstående riktlinjer och diskutera tillsammans med dina ledarkollegor vad ni kan göra för att bedriva träningen så säkert som möjligt.

Riktlinjer för fortsatt ledararbete för att minska risken för smittspridning:

• Informera gymnasterna om åtgärder och varför de sätts in så att de förstår varför det är viktigt att följa dessa åtgärder
  • Trycka på att alla gymnaster alltid ska tvätta händerna med tvål och ljummet vatten innan och efter träning
  • Hålla träningen utomhus i den mån det går (tänk då på att förvarna gymnaster och föräldrar så att de kan anpassa klädsel därefter)
  • försöka att sprida ut gymnasterna under träningen (undvik täta köer och beröring såsom kramar, handslag, high five, etc.)
  • gymnasterna ska inte dela något mellan sig (vattenflaska, mobiler, etc.)
  • försöka att lägga upp träningen så att så lite pass som möjligt behövs
  • undvik att röra ansiktet
  • Precis som tidigare beslut ska varken gymnaster eller ledare komma till träningen om man uppvisar något sjukdomssymptom. Ni ledare har vårt fulla förtroende att skicka hem de gymnaster som uppvisar sjukdomssymptom. (karenstid är 2 dygn)
  • Det är helt ok att ställa in en träning om ni ej är tillräckligt med ledare utan sjukdomssymptom/alt. ej uppfyller karenskravet (kansliet meddelas)

Det är mycket viktigt att vi alla gör vad vi kan! Tack på förhand för att du respekterar detta och hör av dig om du har frågor, är orolig eller behöver bolla några åtgärder.

Mejl är enklast men är det mer akut kan ni alltid nå oss på sms till 076 00 24 001 (Ida) och 076 01 24 001 (Emmy).

Tack för att ni alla fortsätter kämpa på med era grupper!

Vänlig hälsning,

Styrelsen och kansliet,