1994 flyttade GF Nikegymnasterna in i den då nyrenoverade gymnastikhallen på T1-området i Linköping. Sedan dess har föreningen växt med många nya medlemmar och flera av de gymnastikgrenar som de utövar har utvecklats vidare med nya redskap som tar större plats. Detta har i sin tur bidragit till att hallen blivit för liten för föreningens aktiviteter.

– Föreningen växer för varje år och vi vill ju kunna utvecklas i takt med det, men vi vet inte hur vi ska kunna göra och det är frustrerande, säger Amanda Öster, föreningskonsulent för GF Nikegymnasterna.

Föreningen har kämpat i flera år för en ny hall och nu har de valt att lämna in ett medborgarförslag till Linköpings kommun.

– Det var min kollega Emmy Karlsson som fick nys om att man kan göra så, säger Amanda Öster.

Bristen på utrymme gör bland annat att de som utövar så kallad truppgymnastik, som är den största tävlingsdisciplinen i föreningen med uppemot 30 gymnaster i varje lag, måste ta ansats från korridoren för att kunna utföra vissa volter. Ett annat problem är att redskapen, som de olika disciplinerna använder, blir utslitna då de måste monteras upp och ned samt bäras fram och tillbaka för att inte vara i vägen för andra gymnaster.

– Den gymnastiksal vi har nu är jättefin, men den är mer inriktad på individuell gymnastik. Det blir väldigt mycket att flytta runt varje gång, säger Amanda Öster.

På grund av utrymmesbristen och de många medlemmarna blir det många sena träningstider för de unga gymnasterna och flera grupper måste dessutom träna samtidigt i hallen.

– Det blir trångt på alla sätt och vis.

Föreningen har drygt 1200 medlemmar i åldrarna 2 till 43 år. Av dem är det runt 200 personer som är licensierade tävlingsgymnaster. Den individuella gymnastiken har oftast inga större problem då de ska träna i hallen på T1, men för truppgymnastiken är både tävling och träning problematisk.

– De som tävlar i trupp kan inte träna på de ytorna som de sen ska tävla på, måtten stämmer inte, och vi kan inte heller anordna trupptävlingar i hallen på grund av det, säger Amanda Öster.

Föreningen har kunnat anordna tävlingar, men då har de fått hyra in sig i Folkungahallen i Linköping.

– Det blir mycket mer jobb eftersom vi får ta med egen utrustning och vi måste hyra släp för att kunna få dit den. Det är mycket tiden som går åt också, att planera hur och när allt ska flyttas.

Redan 2011 försökte föreningen få igenom ett förslag om en ny hall i Linköping. Försöket blev fruktlöst, men hoppet om att det nya förslaget ska ge resultat finns.

– Det har varit en dröm för oss i många år. Det är hundratals som står i kö för att få träna gymnastik och parkour, och som vi då skulle kunna ta in, vi skulle kunna bli bättre på alla sätt och vis så det är vår högsta önskan, säger Amanda Öster.

Det tog knappt tio minuter innan förslaget hade 100 ja-röster och i skrivande stund har det engagerat närmare 2500 personer. Amanda Öster är positiv till uppslutningen som medborgarförslaget genererat hittills.

– Det känns hur bra som helst, det är jätteroligt att det är både gymnaster och föräldrar som engagerat sig. Det känns som att många stöttar förslaget och tycker att det är en bra idé.

Hon fortsätter.

– Vi hoppas att de märker att det finns ett stort behov och att många stöttar det här, att de ser att gymnastik är grunden till all idrott och att det här skulle gynna många.