Skada

Informera alltid kansliet snarast möjligt om det under träning eller tävling skett allvarligare skador!

För att förebygga skador bör ni tänka på en bra uppvärmning och allsidig träning för gymnasten samt en säker träningsmiljö.

Noggrann planering och medvetenhet om riskmoment i träningen garanterar en säker träningsmiljö för våra gymnaster. Tänk på att minska skaderisken i de övningar som utförs.

Vid problem eller smärtor som uppstår under träningen skall du som ledare informera gymnastens föräldrar. Vid kvarstående besvär bör gymnasten uppsöka sjukvård.

Nikegymnasterna erbjuder kontinuerligt utbildningar i idrottsskador. För information om och intresseanmälan kontakta utbildningsansvarig.

Vid skador som misstänks vara allvarliga bör gymnasten alltid anmäla till dels sitt eget försäkringsbolag men även till föreningens försäkringsbolag Svedea via skadeanmälningsblankett. Som gymnastens ledare hjälper du till med skadeanmälan och tillser att den kommer in till kansliet snarast möjligt.

Ladda ner medlemsappen!
Samarbetspartners